::صنایع غذایی::

تکنولوژی تولیدوعلم موادغذایی

نام تجاري (Brand)

نخستين جشنواره انتخاب نام و نشان‌هاي تجاري ايران به همت موسسه مطالعاتي هوشمند تدبير برگزار مي‌شود. در اين جشنواره بهترين نام و نشان‌هاي تجاري بر مبناي معيارهاي علمي و بازاريابي مورد ارزيابي قرار گرفته و بهترين‌ها طي مراسم معرفي مي‌شوند.

يك نام، عبارت يا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح يا تركيبي از آنها كه هدف آن معرفي كالا و خدمتي است كه يك فروشنده، يا گروهي از فروشندگان عرضه مي‌كنند و بدين وسيله آنها را از محصولات شركت‌هاي رقيب متمايز مي‌سازند، نام و نشان تجاري ناميده مي‌شود. در واقع نام و نشان تجاري يكي از دارايي‌هاي نامشهود هر شركت است كه مي‌تواند ارزش‌هاي بسياري براي شركت خلق نمايد.در يادداشت قبلي به سه رويكرد رايج در توسعه علامت تجاري اشاره شد. اين سه رويكرد عبارت بودند از نشانه زيبا، ثبت آن و خلق شخصيت. در اين يادداشت به اين سه موضوع بيشتر پرداخته مي‌شود.به ظاهر زيبايي علامت به عاملي جهت تمايز تبديل مي‌شود. دست‌اندركاران مي‌گويند: خودمان «نام تجاري» را ايجاد مي‌كنيم و اين بدان معنا است كه يك نام و آرم انتخاب مي‌كنيم و در وضعيتي پيشرفته آن را توسعه مي‌دهيم، از آنجا كه اين «نشان» با آنچه رقباي ما ايجاد مي‌كنند متفاوت است، مصرف‌كنندگان ما نيز تفاوت را درك مي‌كنند.اين نظريه ساده و خام است و براي افزايش اعتبار و باورپذيري معمولا با عواملي از دو رويكرد ديگر تلفيق مي‌گردد. نظريه تثبيت نشان، ارزش‌هاي تجاري و ساير مفاهيم دلخواه را به نام و نشان يا نظريه اضافه مي‌نمايد. روند منطق جريان به اين صورت است: مشتري ارزشي را كه برايش عزيز است در پيام‌ها مي‌بيند و بلافاصله احساس مي‌كند كه اين همان «نام تجاري است كه مناسب او است».شيفتگان طراحي «علامت‌هاي احساسي» نام تجاري مدعي‌اند كه آنها به روشي تقريبا مشابه، احساسات را به نام تجاري اضافه مي‌نمايند.(ادامه)

   + نادر بحرینی اصفهانی ; ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٥/٩/۱
comment نظرات ()